9. Sınıflar Mesleki Gelişim Atölyesi 2. Dönem 2. Sınav Çalışma Soruları
2. DÖNEM 2. SINAV ÇALIŞMA SORULARI
Talep : Piyasada bir
ürüne duyulan ihtiyaç miktarıdır.
Arz : Üreticiler
tarafından piyasaya sunulan ürün miktarıdır.
Girişimcilik : bir kişinin
olası riskleri göze alarak kâr elde etmek amacıyla bir iş fikrini ya da projeyi
hayata geçirmek için yaptığı atılımdır.
Girişimcinin Nitelikleri : Yaratıcılık, Yenilik, İnovasyon (Yenileşme), Lider, Yönetici, Fırsat, Risk
İnternet Girişimciliği
nedir? Mal ve
hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin
bilgisayar ağları üzerinden (internetten) yapılmasıdır. İnternet
girişimciliği, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi
Aşağıda çeşitli girişimcilik türlerine ait örnekler verilmiştir.
a) İşitme engelliler için videolara otomatik olarak altyazı
ekleme sağlayan bir uygulama geliştirmek.
b) Çalıştığı otomotiv şirketinde güneş enerjisi ile çalışan araç motoru
üretmek.
c) Ürettiği ürünleri internet reklamları ile yurtdışı pazarlara tanıtmak.
d) Cep telefonu mesajı ile uzaktan açılıp kilitlenebilen kapı kilidi icad
etmek.
İşletme Türleri
Tek Kişi
İşletmeleri: Tek kişi işletmelerinde
sermaye sahibi ve yöneticisi aynı kişidir.
İdarenin sorumluluğu kişiseldir. İşletmede meydana gelen bütün kâr ve
zarardan girişimci sorumludur.
Tek kişi işletmelerinin başlıca özellikleri şunlardır:
●• Hızlı karar verebilir.
●• Çalışma kapasitesi belli
bir seviyenin üzerine çıkamaz.
●• Girişimin varlığı
girişimcinin varlığına bağlıdır. (kazanç kabiliyeti, sağlık vb.)
●• Girişimcinin işletmeden
çekebileceği parada sınır olmadığı için servet oluşturması kolay olur. Ayrıca
girişimcinin kendi giderlerinde yaptığı kısıtlamalar krediye olan ihtiyacı da
azaltabilir.
Limited Şirketler: Bir veya daha çok gerçek veya tüzel kişi tarafından bir ticaret
unvanı altında kurulan ticaret şirketidir. Limited şirketler, ticaret siciline
tescil ile tüzel kişilik kazanırlar. Sermayesi belirli olup, bu sermaye esas
sermaye paylarının toplamından oluşur. Limited şirketlerin kurulumu, tek kişi
işletmelerinin kurulumuna göre daha zordur.
Pazarlama planı belirlenip uygulamaya
geçilmesi sürecinde işletmelerin kullandığı dört pazarlama karması ya da
pazarlamanın
4P’si olarak bilinen süreçleri yazınız.
ÜRÜN PRODUCT
(Pırodakt), FİYAT PRICE (Pırays), DAĞITIM PLACE (Pileys), TUTUNDURMA PROMOTION (Pıromoşın)
Buluş: Türk Dil Kurumu sözlüğüne göre buluş, bilinen bilgilerden
yararlanarak daha önce bilinmeyen yeni bir bulguya ulaşma veya yöntem
geliştirme, icat olarak tanımlanmıştır.
Ülkemizde, buluşa, endüstriyel tasarıma, yeniliğe konu olan
hakları tescil etmek (resmi olarak kayıt altına almak) ve onların korunması
için gereken süreçleri yürütmekten sorumlu tek kurum, T.C. Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığına bağlı Türk Patent ve Marka Kurumudur.
Yenilik/İnovasyon: “Yeni ve değişik bir şey yapmak” , “yenileşim” ya da “yenilik”
olarak da kullanılmaktadır. Örneğin, cep telefonu bir inovasyon ürünüdür çünkü
var olan buluşun (telefon) geliştirilmesi söz konusudur.
Sınai mülkiyet, özetle insan yaratıcılığının, buluşların ve orijinal
tasarımların geliştirilmesi ve koruma altına alınması ile ilgili bir kavramdır.
Bu yüzden de patent, faydalı model, marka, endüstriyel tasarım, coğrafi işaret
ve entegre devre topografyaları sınai mülkiyet hakları kapsamında yer
almaktadır.
Telif Hakları: Bi̇li̇m ve edebi̇yat eserleri̇, müzi̇k eserleri̇, güzel sanatlar
i̇le i̇lgi̇li̇ eserler, si̇nema eserleri̇ ve komşu haklar (icracı sanatçılar,
yapımcıları, radyo/tv kuruluşları) telif haklarına kapsamındadır. Telif hakları,
eserin meydana getirilmesiyle kendiliğinden doğmaktadır. Yani,
korunmaları için tescil ettirilmesine ihtiyaç bulunmamaktadır. Eserin kamuya
sunulması ile koruma şartları kendiliğinden sağlanmış olur.
Logo: Bir işletmenin, kurumun veya kuruluşun kendisini tanıtmak, aynı
ya da farklı
alanda faaliyet gösteren diğer markalardan ayrı olduğunu vurgulamak için
tasarlamış olduğu, ürünlerin üzerine konulabilen her türlü harf, sembol ve
benzeri özel
işaretlere logo denir.
Marka: Bir teşebbüsün mallarının veya hizmetlerinin diğer teşebbüslerin
mallarından veya hizmetlerinden ayırt edilmesini sağlaması, kişi adları dâhil
sözcükler, şekiller, renkler, harfler, sayılar, sesler ve malların veya
ambalajlarının biçimi olmak üzere her türlü işarettir.
Telif hakkı: Kişinin her türlü fikrî emeği ile meydana getirdiği ürünler
üzerinde hukuken sağlanan haklardır. Fikir ve sanat eserleri üzerindeki haklar
eserin üretilmesiyle birlikte doğar.
Hiç yorum yok: